JuhaKinnunen

Juha Kärkkäinen ja markkinointiopit

Jos haluaa miellyttää kaikkia, ei lopulta miellytä ketään. Näin sanovat markkinointigurut, ja olen taipuvainen uskomaan heitä. Neutraalius eli asiallisuus, hajuttomuus, värittömyys tai mauttomuus eivät pure.

 

Finlayson teki peliliikkeen, joka on suoraan markkinoinnin oppikirjasta. Se otti tomppalakanat valikoimiinsa tietäen erittäin hyvin, että tuo liikku jakaa mielipiteitä rajusti.

 

Saman näyttää tehneen Kärkkäinen. Jos joku ei tiedä mistä on kyse, ei kun googlailemaan. Kärkkäinen ei todellakaan yritä miellyttää kaikkia. En ole varma yrittääkö hän miellyttää ketään. Joka tapauksessa Kärkkäinen todella erottuu muista.

 

Noin yleisenä vaikutelmana näyttää olevan se, että Finlayson erottuu hyvyydellä ja Kärkkäinen pahuudella. Markkinointioppeihin peilaten sillä ei liene väliä. Pääasia että erottuu.

 

Finlayson päätti vuonna 2015 poistaa tuotteensa Kärkkäiseltä. Sekään ei liene mitään muuta kuin markkinointia, halua erottua muista. Lyhyellä tähtäimellä raha kyllä kelpaisi Kärkkäisen myynnin kautta, mutta maineriski vie voiton. Monet muut yritykset ovat seuranneet sittemmin perässä varmuuden vuoksi, ettei heitäkään liitettäisi asioihin, joilla on negatiivinen kaiku.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

"Jos haluaa miellyttää kaikkia, ei lopulta miellytä ketään. Näin sanovat markkinointigurut"

Sanonta toki on tuttu, mutta en ole lainkaan vakuuttunut, että se olisi markkinointiguruilta lähtöisin.

Markkinointiviestinnässä ennemminkin on kysymys siitä, että viesti on sopiva kohderyhmään. Jos yrityksen kohderyhmä on 20-vuotiaat uusnatsit, ei ole haittaa siitä, jos viesti aiheuttaa valtaväestössä torjuntaa, mutta tavoiteltaessa suurta markkinaosuutta tavallisten kuluttajien keskuudessa on tilanne toinen. Mikäli Kärkkäinen toimisi palkkajohtajana jonkun toisen omistamassa kauppaketjussa, olisi hänet todennäköisesti jo erotettu työnantajan mainetta haittaavan toiminnan takia.

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

En markkinointigurusta tiedä, mutta sanonnan olen nänhyt sellaisen henkilön kynästä, joka on kirjoittanut kirjan "Gurumarkkinointi". Voi hyvinkin olla, että hän itse ei ole guru, koska en minä markkinoinnista mitään tiedä enkä osaaa arvioida markkinointi-ihmisten ammattitaitoa.

Käyttäjän Merimies kuva
jaakko palola

Ne kansalaiset jotka eivät pidä "haittamamuista",tulevat asioimaan Kärkkäisellä,ja heitä ON PALJON!
Natsit jatkavat joka tapauksessa linjallaan,kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Henkilökohtaisesti en kannata natseja.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tämä on siinä mielessä veikeää, että sittenhän me voimme parin seuraavan tilinpäätöksen kautta katsoa kuinka kävi.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Ilmeisesti Palolan mielestä kynäilemällä kaupan lehteen juutalaisvastaisia pamflettja myynti 'haittamamujen vastustajien' keskuudessa kasvaa enemmän kuin se muualla vähenee.

Minä en tuota logiikkaa ymmärrä.

Pekka Iiskonmaki

Kirjoitin samasta aiheesta plogin ja mm. Niko kertoi minun olevan natsi.

En edes ole arjalaista rotua.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #6

Nyt ota Pekka järki käteen, en ole kutsunut täällä sinua enkä ketään muutakaan kirjoittajista natsiksi. Osoitappa kommentti, jossa näin olen tehnyt tai vedä pikaisesti sanasi takaisin.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #7

#7
Sain niin monelta natsileiman, että meni nimet sekaisin.

Jussi Kangasluoma kunnostautui eniten.

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

"Noin yleisenä vaikutelmana näyttää olevan se, että Finlayson erottuu hyvyydellä ja Kärkkäinen pahuudella. Markkinointioppeihin peilaten sillä ei liene väliä. Pääasia että erottuu."

Oikein, "yleisenä vaikutelmana". Vaikutelma ei ole vielä fakta. Kysymys on kuitenkin informaatiosodasta, jossa joidenkin mielestä paljastakamuksiset toisiaan hipelöivät miehenkuvatukset edustavat hyvyyttä ja kansallismielisyyttä saarnaavat katujätkät pahuutta.
Joidenkin mielestä asetelma onkin päinvastoin. Se kenellä on informaatioylivalta, vakuuttelee ihmisille olevansa oikeassa.
Suomalaisen median mukaan Finlayson edustaa hyvyyttä ja Kärkkäinen pahuutta. Mennäämpä esimerkiksi Pietariin ja Moskovaan, Finlaysonin pomot ovat pervoja roistoja ja Juha Kärkkäinen patriootti.

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

Yritin katsella asiaa yläilmoista ja välittää sen vaikutelman. Riippuu miltä kulmalta asiaa katsoo.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Kaimalle. Ehdit ensin! Kiitos! Minä meinasin kirjoittaa saman suuntaisen kommentin.
Maailman kirjat, ja monet kirjoittajat, ovat sekaisin kuin seinäkello kun isänmaallisuus ja rehellisyys on "heidän mielestään pahuutta"!
Voi näitä omassa erinomaisuudessaan ja hyvyydessään piehtaroivia kaksinaismoralisteja!

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Miten antiseminismi muka liittyy isänmaallisuuteen tai rehellisyyteen?

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen Vastaus kommenttiin #13

Miten se, antiseminismi, liittyy yrittämiseen, rehellisyyteen ja isänmaallisuuteen?
Miten jokin mielipide yleensä liittyy erottamiseen , boikotointiin, syrjimiseen, ylenkatsomiseen?
Luulevatko moralistit itse olevansa parempia ihmisiä? Oikeine mielipiteineen ja toisten polkemisineen!

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

Tuskin Kärkkäinen on viime vuosien ulostulojaan tehnyt markkinointimielessä. Luulen, että erottautumiseen olisi vähempikin riittänyt. Saas tosiaan nähdä, miten käy myynnille.

Käyttäjän Merimies kuva
jaakko palola

Kalevi Härkönen,natsit eivät pidä haittamamuista ja suurin osa suomen kansaa ei pidä haittamamuista.Sen verran yhteistä.
Loukkaavia Juutalaisvastaisia kirjoituksia emme hyväksy.

Toimituksen poiminnat